Podstawy programowania w C

Co kilka dni opisywać będę conieco, zaglądajcie tu czasem :)
Jeżeli chcecie widzieć opisy konkretnych rzeczy, które Was interesują to piszcie na e-mail do mnie :) Podany jest na końcu strony.

Mam nadzieję, że jeśli starczy mi czasu to opiszę tu nie tylko podstawy, ale i programy klient/server, cgi, wap + cgi i inne :)
Wszystko to jednak zależy od potrzeb Waszych i znajomych moich z irc, którzy prosili mnie o prowadzenie tej strony :)
Ale zaczynam opis od samych podstaw :) Więc jeśli je znacie (a 99.99 z Was na 100% je zna) to odczekajcie kilka dni na kolejne opisy :)

spis treści

przykłady programów w C

A tymczasem już prościej być nie może.. :)

Oto najprostrzy program w C

int main ( void )
{
    return 0;
}
Uruchamia się i kończy swoje działanie zwracając do systemu wartość 0. Oczywiście może tam być nie tylko 0 :))) Równie dobrze możecie dać return 1;
Przyjęło się jednak, że wartość zwracana do systemu powinna być odzwierciedleniem tego, jak ten program się wykonał. Jeśli wykonał się prawidłowo to zwracamy wartość 0, jeżeli źle to 1 :) Ale można wymyślić sobie dowolny "kod błędu" np -1 :)
To, jaka wartość zostanie zwrócona do systemu, zależy tylko od nas. Pamiętajcie o tym, by rozpatrywać wszelkie kombinacje wyjść z programu i abyście to właśnie Wy decydowali o kodzie błędu a nie zbieg okoliczności :P Ale to opiszę później, przy funkcji if() :>

Powracamy do main :)

main to funkcja glówna, od której zaczyna się działanie naszego programu. Tak jak każda inna funkcja, main może mieć dane wejściowe oraz wyjściowe.
To, co ma trafić do funkcji, umieszcza się w nawiasach (). Jeżeli do funkcji nie chcemy przekazać żadnych parametrów to wpisujemy tam słowo void :) czyli puste :>
Funkcja może zwracać pewną wartość (np liczbę). Trzeba ustalić, jaka to będzie wartość.
Jeżeli chcemy, aby funkcja zwróciła wartość typu integer (dla 4'o bajtowej liczby z zakresu od -2147483648 do 2147483647) to piszemy przed nazwą funkcji int
*** Zakresy zmiennych znajdziecie w pliku /usr/include/limits.h ***
Naprawdę najleprzym sposobem uczenia się programowania jest zaglądanie nie tyle do manuali i opisów co do /usr/include/ :) Gorąco polecam.

int nazwa_funkcji ( void )

Pamiętajcie, że main to też funkcja i dlatego można śmiało napisać:

int main ( void )

Reasumując:

wartość_zwracana_z_funkcji nazwa_funkcji ( parametry_przekazywane_do_funkcji )

To, co ma być wewnątrz funkcji umieszcza się w nawiasach klamrowych { }

int main ( void )
{
    ......;
    kodzik;
}
To samo dotyczy pętli i tym podobnych :) Grupuje się w ten sposób polecenia, podobnie jak w matematyce :) w nawiasy.
Każde polecenie w C kończy się średnikiem, oznacza to koniec linijki kodu

return 0;

Powyższa linijka zwraca wartość funkcji. To tak samo jak w matematyce napisalibyśmy y=2-2. Wynikiem funkcji będzie y=0 :) I właśnie to 0 zwracane jest w wyniku działania funkcji :)

Oczywiście można napisać tak:

int main ( void )
{
    return 2-2;
}
a wynik będzie taki sam :)

Nasz kod zapisujemy w pliku z rozszerzeniem .c

    plik.c
Jak teraz uruchomić program? :)
Musimy najpierw go skompilować
W najprostrzym wydaniu można napisać komendę

    make plik
Zauważcie, że plik miał nazwe plik.c a kompiluje się go pisząc "plik" bez rozszerzenia.
Jeżeli kompilacja powiodła się to zobaczymy na ekranie tylko napis tego typu:
    cc	main.c	-o	main
a pod tym od razu prompt :)
Przy tego typu kompilacji program wynikowy nazwany zostanie tak samo jak źródło ale bez rozszerzenia.
Teraz pozostaje go tylko uruchomić

    ./plik
Kompilator sam ustawi mu prawo do wykonywania (chmod 755 najczęściej).
Sam czysty main z return 0 nie wyświetli nic na ekranie. Po prostu wykona się i powróci do shella zwracając do niego wartość 0 :)

kolejna prosta lekcja

przykłady prostych programów w C

Pozdrawiam i życzę powodzenia :)

Neutrinka
www.kwant.info